Άλλο ένα περιστατικό ταλαιπωρίας ατόμου με αναπηρία λόγω προβλημάτων προσβασιμότητας σε πλοίο αναδείχθηκε τις τελευταίες ημέρες από τον Τύπο. Ένα περιστατικό από τα χιλιάδες που συμβαίνουν όλη τη χρονιά και βεβαίως ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Η ΕΣΑμεΑ τόνιζε με αφορμή άλλο ένα περιστατικό τον Ιούνιο πώς αποτελεί καθημερινότητα για χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες  με αναπηρία των νησιών μας, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό πλοίων σε όλη τη χώρα δεν είναι προσβάσιμο.

Με αφορμή το τελευταίο περιστατικό που ήρθε στη δημοσιότητα, το υπ. Ναυτιλίας ανακοίνωσε την έκδοση ΠΔ, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της υπογραφής, μετά τη διαβούλευση του Ιουλίου, στην οποία είχε πάρει μέρος με τις προτάσεις της η ΕΣΑμεΑ.

Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις αναμένουμε το ΠΔ να είναι αυστηρό και να δίνει μικρό χρονικό διάστημα προσαρμογής στους πλοιοκτήτες, ώστε να δοθεί τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών των νησιών με αναπηρία. Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι η απουσία προσβάσιμων, ποιοτικών και ασφαλών θαλάσσιων μεταφορών όσο και νησιωτικής πολιτικής που θα λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες αλλά και την αξιοπρέπεια των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα δεν πλήττει μόνο τους κατοίκους με αναπηρία της νησιωτικής Ελλάδας και καταπατά τα δικαιώματά τους, αλλά πλήττει και την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα, απωθώντας μια μεγάλη ομάδα καταναλωτών του εθνικού τουριστικού προϊόντος, τους καταναλωτές με αναπηρία (σήμερα εκτιμώνται σε 100.000.000 άτομα στην Ευρωπαϊκή Ένωση) και γενικότερα τους καταναλωτές με μειωμένη κινητικότητα (π.χ. άτομα τρίτης ηλικίας, εγκύους, οικογένειες με παιδιά κ.λπ.), στερώντας έτσι την τοπική, κατ’ επέκταση και την εθνική, οικονομία από σημαντικά έσοδα.

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Ιωάννης Βαρδακαστάνης τονίζει ότι η σημερινή κατάσταση είναι απαράδεκτη: «Για να θεωρείται παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, η Ελλάδα οφείλει να παρέχει υπηρεσίες ποιοτικές και ισότιμες προς όλους τους πολίτες της. Δεν επιτρέπεται να δίνεται άδεια σε πλοία που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των πρωτοκόλλων προσβασιμότητας».

Αξίζει να σημειωθεί για ακόμη μία φορά ότι δεν τηρείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας «Εκπαίδευση προσωπικού επιβατηγών πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών για τη σωστή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ», στην οποία ρητά προβλέπεται ότι «οι πλοιοκτήτριες/διαχειρίστριες εταιρείες των επιβατηγών πλοίων που εκτελούν ενδομεταφορές, υποχρεώθηκαν (…) να μεριμνήσουν με τη συνδρομή της ΕΣΑμεΑ για την παροχή ειδικής εκπαίδευσης των πληρωμάτων, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, σχετικής με τη σωστή μεταχείριση και εξυπηρέτησης των ΑμεΑ επί των πλοίων». Ελάχιστα είναι τα λιμάνια και οι εταιρίες που έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους μέχρι σήμερα (π.χ. Ραφήνα).